Szabályok, kötelező felszerelések, viharjelzés

A Beach Katamaránok besorolása: ügyiratszám:759/0/2007

“Azon kéttestű, felépítmény, kajüt és az úszótestek közötti szilárd fedélzet nélküli, a 21 láb (6,4m) testhosszat meg nem haladó és a 30 négyzetméter alap-vitorlafelületet el nem érő katamarán sporteszközöket a Nemzeti Közlekedési Hatóság vitorlás vízi sporteszköznek minősíti, az alábbiak egyidejű betartása mellett:

1, A vitorlás vízi sporteszköz használatakor, függetlenül az időjárási körülményektől, a katamaránon tartózkodó minden személy köteles testtömegének és méretének megfelelő egyéni mentőeszközt (mentőmellényt) viselni.

2, A katamarán vitorlás vízi  sporteszköznek rendelkeznie kell olyan megfelelő méretű és szakítószilárdságú, felúszó kötéllel, melynek segítségével borulás esetén a sporteszköz visszaállítható.

3, A katamarán vitorlás vízi sporteszköz leltára egy, minimum 15 m hosszú, kellő szilárdságú, felúszó típusú vontatókötélből, egy darab megfelelő méretű evezőből és a katamaránon tartózkodó személyek számának megfelelő biztosító kötélből áll. (trapéz hevederek)

4, A vitorlás vízi sporteszköz rendeltetésszerű használata során a vízi közlekedés rendjéről szóló, a 39/2003.(VI.13.) GKM rendelet mellékletét képező Hajózási Szabályzat ide vonatkozó rendelkezéseit figyelembe kell venni.”

Vitorlás vízi sporteszköz közlekedése tavainkon:
a) a Beaufort-skála szerinti 6. fokozatot el nem érő szélnél a parttól számított legfeljebb 1500 m,
b) a Beaufort-skála szerinti 6. fokozatot elérő, de a 8 fokozatot el nem érő szél esetén a parttól számított legfeljebb 200 m széles vízterületen – kivéve a kijelölt fürdőhely területét – közlekedhet.

– Vitorlás vízi sporteszközt úszni tudó személy vezethet, aki betöltötte 14. életévét!
–  Korlátozott látási viszonyok között (pl.éjszaka) vitorlás vízi sporteszközzel közlekedni tilos!

– Elsőbbség adásra kötelezett a kishajókkal szemben is!!

– Menetben lévő nagyhajó útvonalát 500 m-en belül tilos kereszteznie!

– Figyelem! A kormányos a mindenkori kapitány , tehát Ő felel vitorlás társáért, mancsaftjáért!
A Balatonon belsőégésű motorral hajtott csónakot és vízi sporteszközt üzemeltetni tilos!

Ajánlott még a katamaránozáshoz:

– mobil telefon vízhatlan tokban a nyakba akasztva, az esetleges mentések segítéséhez

– kés a mentőmellény zsebében, az esetleges “rácsavarodott” kötelek elvágásához

– puffer az árboc tetejére , az esetleges árboc lefúrások elkerülésére

“Kérnék minden Sporttársamat, hogy sose vállaljatok be a tudásotokat-képességeiteket meghaladó szituációkat. (nagy szél, egyedül vitorlázás stb.) Folyamatosan képezzétek magatokat szárazon és vízen. Csak ez vezethet eredményre. Aki nem tartja be a szabályokat, vagy kihagy néhány fontos fejlődési fokot, az veszélybe sodorhatja önmagát, mancsaftját és szeretett hajóját…” (from Egei László 2006)

A tavak vízfelszíni jelenségei és a szélsebesség közötti tapasztalati összefüggéseket az alábbi Beaufort-skála tünteti fel:

Foko-zat Meghatározás Szélsebesség,km/h Tapasztalt jellegzetesség

0 szélcsend 0-1 km/h  tükörsima vízfelület

1 gyenge szellő 2-6 km/h   lépcsőzetes, pikkelyszerű fodrozódás habos taraj nélkül

2 enyhe szél 7-11 km/h még rövid, de már határozottabb alakú kis hullámok, üvegszerű hullámtarajjal, amely még nem törik meg

3 gyenge szél 12-19 km/h már megtörő tarajú hullámok, üvegszerű habbal, esetenként fehér tarajos hullámokkal

4 mérsékelt szél 20-29 hosszabbá váló hullámok, gyakoribbak a fehér tarajos hullámok

5 élénk szél 30-38 km/h közepes hullámok, határozottabb hosszú alakkal, sok fehér tarajos hullámmal, hullámpermet is megjelenik

6 erős szél 40-49 km/h magas hullámok, fehér habos tarajjal

7 viharos szél 50-61 km/h tornyosuló hullámok, a megtörő hullámok tetejéről a fehér habot a szél csíkokat alkotva viszi tovább a víz felszínén

8 élénk viharos szél 62-72 km/h magas és hosszú hullámok, a hullámtaraj pereme tajtékosan törik meg, a hab feltűnő csíkokat alkotva sodródik a szél irányába

9 heves vihar 73-85 km/h magas hullámok, sűrű habcsíkok sodródnak a szél irányában; a hullámok taraja kezd előre bukni és átgördülni; a hullámpermet csökkenti a láthatóságot;

10 heves (dühöngő) vihar 86-100 km/h magas hullámok átbukó hullámtarajjal; a keletkező hab nagy foltokban, sűrű csíkokban sodródik a szél irányában; a vízfelszín fehérré válik, a hullámok átbukása rengésszerűvé erősödik, a láthatóság csökken;

11 szélvész 101-115 km/h igen magas hullámok, a vízfelületet elborítják a szél irányában fekvő, hosszú, fehér habfoltok; a hullámok teteje mindenütt tajtékzik; korlátozott a láthatóság;

12 orkán 115 km/h felett a levegő megtelik habbal és hullámpermettel; a víz fehér a szél által elragadott hullámpermettől; a láthatóság erősen csökken;

Viharjelző rendszerről

A balatoni viharjelzést az Országos Meteorológiai Szolgálat Siófoki Obszervatóriumából vezérlik az április 1-október 31. közötti időszakban. Az információt 29 állandó telepítésű és 16 mobil egység közvetíti villogó fénnyel. 40-60 kilométeres várható szélsebesség esetén I. fokú viharjelzést adnak ki, amit percenként 45 sárga színű fényvillanás jelez. A 60 kilométerórát meghaladó szélsebesség esetén II. fokú jelzés lép életbe, amit a percenként 90 villanással jeleznek.

Az OMSZ Viharjelző Obszervatóriuma a szezon alatt az alábbi feladatokat látja el:
– Teljes körű tájékoztatást ad a Balaton időjárásának pillanatnyi állapotáról.
– Előrejelzéseket ad ki a Balaton és a Velencei-tó térségében várható időjárás alakulásáról, különös tekintettel a szélviszonyokra.
– Szükség esetén viharjelzéseket bocsát ki, elsőfokú viharjelzéssel figyelmeztetve az erős, illetve másodfokú viharjelzéssel riasztva a viharos szélre. A jelzések a szélerősödést megelőzően fél-másfél órával kerülnek kiadásra.
A fenti információk folyamatosan frissülve szabadon hozzáférhetőek az OMSZ honlapján a www.met.hu címen valamint a www.rsoe.hu weboldalon.